vrijdag 2 mei 2014

Mijn notitieboekjes #3 - Etty Hillesum

En later vroeg ik aan S.: is het niet bijna goddeloos om in een tijd als deze nog zozeer aan God te geloven? En is het lichtzinnig, vraag ik hem, om het leven nog zó mooi te vinden. - Etty Hillesum 

Terwijl ik dit citaat lees, raakt het me niet echt, het doet me niet zoveel, ik snap het niet. Ik begin er over te schrijven, én dan, dan besef ik me weer waarom dit citaat zo bijzonder is: het is geschreven in de Tweede Wereldoorlog. Terwijl ik dat besef, zie ik de schoonheid en bijzonderheid van dit citaat. Het heeft ineens een hele andere context gekregen.

Naast mijn gewone notitieboekje, voor allerlei dagelijkse dingen, ideeën en gedichten, heb ik een notitieboek voor de schrijfgong van Shodo. Omdat het dit jaar 100 jaar geleden is dat Etty Hillesum geboren is, organiseert Christine van Shodo een schrijfgong. Een 'gong' is een oosterse traditie, waarbij je 100 dagen achter elkaar elke dag een kwartier lang iets doet. Meestal iets meditatiefs, neem ik aan. Nu dus met schrijven.

Elke dag schrijf je een kwartier lang, over een citaat van Etty Hillesum. Deze citaten komen uit haar dagboek, wat zij bijhield tijdens de oorlog. Ze verwoordt haar persoonlijke ontwikkeling heel mooi.

Ik heb niet haar dagboek gelezen, juist omdat ik open wilde zijn in deze schrijfgong. Eerlijk is eerlijk, ik schreef niet elke dag. Soms was ik echt te moe, maar ik probeerde het wel elke dag te doen. Vooral als ik geen zin had, deed ik het toch.

Het is heel bijzonder om aan de hand van een citaat te schrijven. Soms heb ik niets met een citaat, soms raakt het me. Maar ik schrijf gewoon, en dat is het belangrijkste voor mij in deze schrijfgong. Ik schrijf een kwartier lang én elke keer gebeurt er dan iets bijzonders. Even ga ik helemaal op in de flow en schrijf ik aan één stuk door zonder na te denken. Of ik ontdek iets nieuws in mijzelf.

Vandaag is dag 91. Nog maar een paar dagen te gaan. Nu voelen die 100 dagen toch wel erg lang hoor. Ik kan me haast niet meer herinneren dat ik dit niet deed..

Voor mij werkt het goed om aan de hand van citaten te schrijven. Niet dat ik alleen maar schrijf over dat citaat, juist niet, maar het is een goed uitgangspunt, daardoor begin ik.

Schrijven jullie wel eens naar aanleiding van een citaat?

Liefs

2 opmerkingen:

  1. Wat bijzonder om aan de hand van een citaat te schrijven, tof dat je dit al bijna 100 dagen gedaan hebt!
    Een kwartier lijkt me best lang, maar dat ligt vast ook aan het gevoel wat je bij een citaat krijgt en hoe veel inspiratie je hebt. Soms schrijf ik in een kwartier maar een paar woorden, soms pen ik hele pagina's vol.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een gaaf project! Goeie manier om je creatief te ontwikkelen.
    Ik schrijf, en schilder heel vaak met een quote in mijn gedachten.

    BeantwoordenVerwijderen