vrijdag 23 mei 2014

Favoriete schrijver #1 - Paul Auster

Ik lees ontzettend veel boeken. Ik verslind boeken. Mijn bibliotheekabonnement staat 10 boeken per keer toe en meestal heb ik er ook 10 thuis. Ik lees zowel fictie als non-fictie.

Laatst pakte ik toevallig een boek van Paul Auster. Nog nooit van gehoord en de omschrijving 'schitterende bespiegeling over ouder worden' sprak me nu niet direct aan. Toch nam ik een (ander) boek van hem mee. Daar was ik heel blij mee, omdat het een heel bijzonder schrijver is.

Nu ik drie boeken van hem heb gelezen (Man in het duister, onzichtbaar en Winterlogboek) kan ik zeggen dat het één van mijn favoriete schrijvers is. Normaal lees ik veel boeken die wel een aardig verhaal hebben, maar een haast standaardschrijfstijl hebben. Beschrijvend, niet heel diepgaand. Tjah, de meeste romans hebben dat.

Niet deze schrijver. Paul Auster schrijft met een diepgang, eerlijkheid en openheid die haast verbazingwekkend is. Hij geeft betekenis en legt verbindingen. Volgens Wikipedia is hij een postmodernistisch schrijver. Trouwens ook één van de grootste levende schrijvers van Amerika. Aldus hen ;)

Ik geniet ontzettend van de boeken, omdat ik meegesleept wordt door de manier van schrijven. Het is ontzettend intens en regelmatig absurd of verrassend.

Deze boeken zijn anders dan andere boeken, je voelt je haast verbonden met de schrijver, omdat hij zo vanuit zichzelf schrijft.

Goed, waarschijnlijk vind ik deze schrijver zo goed, omdat ik zelf ook een schrijfstijl heb die hier enigszins op lijkt. Ik kan niet aan hem tippen, dat probeer ik niet eens! Maar, het is alsof hij schrijft op een manier die bij mijn denken past, het sluit aan.

Tjah, niet echt een standaardbeschrijving van een schrijver of boek. Misschien ook niet echt helder of duidelijk, maar ik denk dat je alleen zelf kunt ervaren of je deze boeken net zo geweldig vindt als ik.

Veel (eventueel) leesplezier ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten