vrijdag 14 maart 2014

Kinderen & creativiteit

Al zoekende op google, kom ik een site tegen met als titel:


Ik schrik, ow jee, gaan we nu zelfs creativiteit meten bij kinderen? Dat lijkt me niet productief! Ik zie rapporten voor me waar cijfers op staan voor het vak 'creativiteit'. Ik zie voor me dat de onzekerheid van een kind enorm groeit door dit rapportcijfer.

Toch lees ik verder. En wat ik lees, is heel anders dan wat ik verwachtte. Ze omschrijven vijf aspecten van gedrag, die laten zien hoe het gaat met de creatieve ontwikkeling van de leerlingen. Deze aspecten (of kenmerken) zijn denk ik een hele goede graadmeter voor het bekijken van de creativiteit van personen. 

De vijf aspecten zijn: 

- Nieuwsgierigheid: interesse tonen, vragen stellen, 

- Doorzettingsvermogen: volhouden, keer op keer proberen. 

- Verbeeldingskracht: originele oplossingen en mogelijkheden bedenken / vinden. 

- Samenwerken: samen iets maken. Feedback vragen en geven. 

- Discipline: kennis en vaardigheden van het creatieve proces. 

Van elk aspect wordt gekeken in welke mate hiervan sprake is in de ontwikkeling. (Van geen/een beetje tot veel).

Wat ik ook goed vind aan dit model van beoordeling, is dat zowel de docent als de leerling het invullen. Er wordt dus samen gekeken naar de ontwikkeling van de leerling. Volgens mij is dat al een stimulans voor de creativiteit van de leerling!

Zelf lijkt me dit een goed model. Het bevat denk ik wel de belangrijkste aspecten van creativiteit. Het laat zien dat het niet alleen om het dromerige, fantasierijke gaat. Ook doorzettingsvermogen en kennis en vaardigheden is belangrijk. 

Liefs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten