donderdag 20 maart 2014

Innerlijke criticus #4 - een oefening

Zoals ik al schreef, is het belangrijk om goed met je innerlijke criticus om te gaan. (Ik geloof dat ik dat al wel wat vaker genoemd heb..). Vaak komt dat neer op het kennen van goede trucjes en mogelijkheden om je innerlijke criticus te slim af te zijn. Als je die niet kent, of niet weet wat je kunt doen tegen je innerlijke criticus, dan is de kans groot dat je niets creëert, of er in ieder geval nooit tevreden over bent.

Één van de belangrijkste dingen die je tegenwerken hierbij, is je focus op het eindresultaat. Ik ben hier zelf ook heel goed in en trap er regelmatig in. Dan wil ik alleen iets maken als ik weet dat het mooi wordt. Ik wil niet eindeloos proberen, tot het iets wordt. Deze gedachten kunnen eindeloos voortgaan, ze benadrukken altijd het ontbreken van goede vaardigheden.

Goed, het helpt dus niet om deze gedachten aanwezig te laten zijn, zodat ze invloed op jou kunnen hebben. Wat helpt dan wel?

Het helpt om je bewust te worden van deze gedachten. Zolang je dat niet bent, kun je er niets aan veranderen. Let eens op of je negatieve (zelf)gedachten hebt ten opzichte van creativiteit. Denk je dat je het niet kunt?

Probeer dan alle verwachtingen die je hebt ten opzichte van het eindresultaat, los te laten. Zeg tegen jezelf:

- Het hoeft niet mooi te worden
- Het hoeft niet iets te worden
- Het mag helemaal mislukken

Wees dan helemaal eerlijk tegenover jezelf. Misschien zeg je wel dat het niet mooi hoeft te worden, maar meen je het echt? Of zeg je eigenlijk: het hoeft niet mooi te worden, maar ik wil natuurlijk wel graag dat het mooi wordt. Ik hoop dat het mooi wordt. Het mag niet mooi worden, maar eigenlijk, ben ik straks veel blijer als het wel mooi is.

Zeg je dat het niets hoeft te worden? Of zeg je eigenlijk: het hoeft niets te worden, maar eigenlijk wil ik dat het wel iets voorstelt.

Zeg je dat het mag mislukken? Of stiekem toch: het mag mislukken, maar stiekem wil ik dat het niet mislukt. Dan ben ik veel blijer...

Zo heb je dus wel een stap gezet, maar waarschijnlijk is het nog niet genoeg. Om echt los te komen van je innerlijke criticus, moet je alle verwachtingen van je eindresultaat helemaal los kunnen laten. Niet dat dat makkelijk is...

Kun jij je verwachtingen helemaal loslaten als je iets gaat maken?

Liefs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten