dinsdag 11 februari 2014

Vegetarisch eten op Lanzarote

Ook al ben ik ondertussen al weer twee weken terug, ik schrijf graag nog iets over het eten op Lanzarote. Gewoon, omdat ik als vegetariër dit graag van tevoren had geweten...

Normaal gesproken ben ik heel lastig met wat ik eet. (Zoals: geen suiker, geen gluten, niet veel gefrituurde dingen, geen e-nummers). Op vakantie heb ik dat grotendeels losgelaten. Alleen het vegetarisch eten, dat zal ik nooit loslaten.

Maar ook dat was eigenlijk vrij lastig. Van tevoren had ik op HappyCow (een wereldwijde website met een overzicht van vegetarische restaurants) opgezocht of er iets vegetarisch was op Lanzarote. Er waren 7 restaurants te vinden, waarvan er slechts één helemaal vegetarisch was. De rest was 'veg-friendly'. Als je bekijkt hoeveel restaurants er in totaal op Lanzarote zijn, dan is dat echt heel erg weinig.

Ik kwam er deze vakantie achter hoe vanzelfsprekend vegetarisch eten voor mij is. Hoe vanzelfsprekend dat dat overal kan. Ineens was het allemaal veel lastiger. Ik heb dan ook veel minder gevarieerd gegeten dan ik normaal doe.

De meeste restaurants hadden een soort van standaardkaart. Dat verbaasde me heel erg, omdat we dat in Nederland eigenlijk amper kennen. Hier onderscheiden restaurants zich door andere gerecht aan te bieden. Maar daar serveren heel veel restaurants dezelfde gerechten. Vegetarische opties zijn dan meestal alleen enkele tapas: (spaanse) tortilla, gegrilde pepers, gekookte/gefrituurde aardappelen met een saus en kaas van Lanzarote. Echt, bijna elk restaurant had dit!

Ik vind drie restaurants de vermelding waard:

- Café Nizar in Arrecife. Dit is een klein Libanees restaurantje wat veel vleesgerechten heeft, maar veel voorgerechten zijn vegetarisch. Je kunt ook een 'mezze' nemen, dan krijg je zeven kleine gerechtjes. Slechts één hiervan is niet vegetarisch.

- Casa Bozena in Puerto del Carmen. Dit is echt een heel schattig restaurantje, totaal geen standaardtoeristenrestaurant! Het leukste restaurant waar we gegeten hebben vond ik. Het is er altijd druk, alleen als je heel vroeg (18.00) komt, of heel laat, kun je een tafeltje krijgen. Ze hebben verschillende vegetarische gerechten, en ik vond het heel moeilijk om te kiezen.

- Sal y Pimienta in Puerto del Carmen. Normaal gesproken zou ik dit restaurant niet aanprijzen omdat het een typisch toeristenrestaurant is, met amper vegetarische gerechten. We waren dan ook helemaal niet van plan om hier te gaan eten, maar uiteindelijk deden we dit toch. Waarom? Omdat ze ter plekke vegetarische opties bedachten! Gewoon omdat ze ons graag wilden hebben denk ik. We aten risotto die niet op de kaart stond. (Het uitzicht, inclusief zonsondergang, was hier wel echt prachtig!

Dat is een zeker een tip in het laagseizoen: in de toeristische plaatsen staan er obers op de terrassen die je constant aanspreken en je graag willen binnenhalen. Vraag wat voor vegetarische gerechten ze hebben of wat er voor mogelijkheden zijn. Als het niet al te druk is, willen ze best wat verzinnen.

Een andere aanrader is (denk ik) Blooming Cactus in Puerto del Carmen. We hebben hier niet gegeten, maar dit is het enige restaurant op Lanzarote wat helemaal vegetarisch is. De kaart zag er goed uit!

Nog wat andere vegetarische tips:

- 'Housesalad' bevat altijd tonijn..
- De yoghurt in ons hotel bevatte gelatine. Ik snap echt niet waarom, want dat is toch niet nodig?
- Bij het nationaal park Timanfayo is ook een restaurant. Met een prachtige kaart (niet qua originele gerechten, maar qua aanduiding), waarop precies staat aangegeven wat vegetarisch is (ook wat glutenvrij is trouwens). Helaas bevatte de tortilla die ik bestelde ham. Ze waren zo aardig om een nieuwe, zonder ham te maken. Maar wel iets om op te letten dus ;)



2 opmerkingen:

  1. Ik doe dat op vakantie hetzelfde als jij, dan let ik niet zo op suikers en e-nummers maar eet wel gewoon vegetarisch, dat zou ik ook nooit loslaten.
    Ik vind dat in het buitenland soms ook wel lastig, vooral als het reisgezelschap niet vegetarisch is en we dan de hele stad door moeten omdat ik geen vlees/vis eet ;)

    Dat ze terplekke iets voor je willen verzinnen en maken is dan wel weer leuk!
    En gelatine in yoghurt.. why, inderdaad helemaal niet nodig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hadden een soortgelijke ervaring in Andalusie, verheugden ons enorm op lekker tapas eten maar dit bleek bijna altijd uit varkensvlees te bestaan. Is dit niet in heel Spanje en alle spaanse eilanden zo?

    BeantwoordenVerwijderen