dinsdag 15 oktober 2013

Kunstzinnig Dynamisch Coachen

Sinds vorig jaar volg ik de opleiding Kunstzinnig Dynamisch Coachen bij De Kleine Tiki. Graag schrijf ik hierover en wat het voor mij betekent.

Kunstzinnig Dynamisch Coachen is iets anders dan Creatieve Therapie. Alhoewel ze beide het creatieve medium gebruiken in begeleiden is er (in ieder geval voor mij) een duidelijk verschil. Ik baseer dit verschil op mijn eigen ervaring, die ik op deed tijdens een open dag van de opleiding Creatieve Therapie.

Een voorbeeld om het verschil duidelijk te maken.


Waarschijnlijk zien jullie allerlei dingen in deze tekening. Eerst misschien alleen maar om te proberen duidelijk te krijgen wat het is. Waarschijnlijk denken jullie dat het een boom is.

Maar vervolgens, denk je waarschijnlijk nog veel meer. Bijvoorbeeld:

- Het is een kindertekening
- Het is niet mooi
- Het is geen goede boom, niet goed getekend

Enzovoort.

Vervolgens probeer je de tekening misschien te analyseren en daarmee de tekenaar:

- Er zijn donkere kleuren gebruikt, de tekenaar zal wel boos zijn geweest.
- De tekenaar heeft veel opgekropte woede.
- De boom is niet goed gegrond, dus de tekenaar is niet goed gegrond.

Ik noem maar een paar voorbeelden, dingen die ik denk dat je kunt halen uit de tekening. Natuurlijk is dit heel simpel voorgesteld en (hopelijk) zal een creatief therapeut niet zo simpel analyseren. Maar voor mij laat deze analyse zien hoe een tekening geanalyseerd kan worden, op een manier die geen respect toont aan de tekenaar. Er worden conclusies getrokken, maar die zijn niet gebaseerd op wat de cliënt zegt, maar op kennis van de therapeut over de tekening.

Een ander voorbeeld laat dit verschil misschien nog duidelijker zien. Één van mijn medestudenten gaf dit voorbeeld (en ik noem het hier met zijn toestemming). Hij moest een psychologische test doen en moest hiervoor onder andere een huis tekenen. Daarna werd dit besproken. De therapeut nam hierin het voortouw en gaf aan wat het getekende huis over deze man zei. Hij trok conclusies die gebaseerd waren op wat hij geleerd had, wat hij had aan kennis. Echter, dit sloeg totaal de plank mis. De man had niet een leeg huis getekend omdat hij emotioneel niet lekker in zijn vel zat (bijvoorbeeld), maar omdat hij binnenkort verhuisd. Hij tekende dus precies het huis waar hij heen zou gaan, wat nu nog helemaal leeg is.

Zo heeft een tekening voor een therapeut of cliënt een hele andere betekenis.

Ik denk dat de betekenis die de cliënt ziet in de tekening, en geeft aan de tekening, het belangrijkste is. En dat vind ik terug in de opleiding Kunstzinnig Dynamisch Coachen.

(Natuurlijk stel ik sommige dingen simpeler voor dan ze zijn. Deze twee voorbeelden zijn enkel ter illustratie wat Kunstzinnig Dynamisch Coachen niet is.)

De volgende keer schrijf ik over wat die boom wel betekent.

Liefs

1 opmerking:

  1. WAt leuk, dat je die opleiding volgt, hij trekt mij ook enorm!
    Mooi hoor, dat verschil, en duidelijk uitgelegd!
    Ik wens je vel plezier met je studie!

    BeantwoordenVerwijderen