dinsdag 24 september 2013

Weer wat geleerd #2

Wat ik ook leerde dit weekend, van het marktje, was dat ik meer voor mezelf wil gaan maken. Althans, ik wil daar weer meer balans in vinden.

Door het Elfenkunstfestival en dit marktje, ging ik op een andere manier creëren. Ik maakte in totaal 5 riemen. Als ik alleen voor mezelf dingen zou maken, zou ik natuurlijk nooit zo'n aantal gemaakt hebben. Het heeft wel voordelen om ergens naartoe te werken, omdat je daardoor dingen kunt maken die je anders nooit zou doen. Bijvoorbeeld de vingerloze handschoentjes, deze en deze. Ik wist dat ik ze zelf niet zo snel zou dragen, maar ik vond het wel leuk om ze te ontwerpen en te maken. Op deze manier, gericht op een marktje, kan dat heel goed.

Maar ergens sloeg dat bij mij om. 5 dezelfde soort riemen maken, voor andere mensen, is niet meer leuk. Langzaam kwam ik in een modus van dingen creëren die eventueel geld kunnen opleveren en niet meer in een modus van creativiteit.

Creëren voor andere mensen heeft dus voordelen en nadelen. Één van de belangrijkste voordelen vind ik het bijzondere van iets maken voor iemand anders. Je afstemmen op een ander en iets maken waar de ander blij van wordt. Iets maken wat je zelf niet zou bedenken, omdat het niet helemaal bij jou past, maar wel bij de ander.

Daarom vind ik het wel heel leuk om weer een cadeautje weg te geven. Doe dus ook vooral mee, en laat je niet tegenhouden door wat ik hier boven zeg. Ik ga nu gewoon lekker voor mezelf aan de slag, en later met veel plezier voor iemand anders ;)

Liefs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten