dinsdag 17 september 2013

Recept (glutenvrije) kaassaus (geel #2)

Vorige week deed ik veel moeite om een geel recept te maken. Het mislukte compleet. Ik liet het idee toen maar even los. Gisteren kwam daar ineens een inzicht, en hier is dan een geel recept.

Stiekem is dit geen recept. Het is een trucje, waardoor je toch een makkelijke saus kunt maken, met welk dieet je ook rekening moet houden. Het is meer een handleiding dan een recept.

Ik herinner me nog, dat ik, ongeveer twee jaar geleden zei, dat ik niet wist hoe ik een kaassaus moest maken. Dat kan ik me nu toch niet meer voorstellen ;).

Ik leerde eerste een gewone bechamelsaus maken, en vanuit daar maakte ik een kaassaus. Daar is natuurlijk niets bijzonders aan en recepten zijn overal te vinden. Maar wist je dat je een bechamelsaus ook veganistisch kunt maken? Of glutenvrij? Of allebei? Natuurlijk verandert de smaak wel door je aanpassingen. Vooral het vervangen van melk zorgt voor een andere smaak, veel zoeter. Denk daar aan! Kruiden toevoegen kan dit goed 'corrigeren'.


Een 'gewone' bechamelsaus bestaat uit de volgende ingrediënten:

25 gram boter
25 gram meel
300-500 ml melk

Eigenlijk is elk ingrediënt te vervangen.

Om het veganistisch te maken, vervang je de boter door kokosolie en de melk door sojamelk, rijstmelk of een andere plantaardige melk. (Let bij rijstmelk op de smaak die verandert! Ik weet niet of dit bij sojamelk ook zo is, ik gebruik zelf nooit sojamelk).

Om het glutenvrij te maken, gebruik je rijstmeel in plaats van gewoon meel. Geen idee of het ook met andere melen werkt, misschien wel. Probeer het vooral uit!

Als ik de saus maak, gebruik ik: boter, rijstmeel en rijstmelk. Als ik een kaassaus maak voeg ik geraspte kaas toe. Ik gebruik rijstmeel omdat ik liever geen gewone melk gebruik en omdat ik dit meestal niet in huis heb.

Veel plezier met uitproberen! (Morgen weer een 'echt' recept;)

Liefs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten