dinsdag 10 september 2013

Koken met kleur

Ik heb al zes recepten op mijn blog staan die gebaseerd zijn op één specifieke kleur, een kleur van de regenboog. Maar waarom?

Natuurlijk vooral omdat ik het heel leuk vind. Ik houd heel erg van de regenboog, op allerlei soorten manieren. Ineens was er het idee om receptenkaartjes uit te delen op het Elfenkunstfestival en dat is één van de ideeën geweest die ik werkelijk heb uitgevoerd. Terwijl ik die eerste serie recepten maakte, dacht ik al: dat wil ik meer doen! Er komen dus (binnenkort) nieuwe recepten aan, elk met een eigen kleur.

Stiekem heb ik dit idee natuurlijk niet helemaal zelf bedacht. Al een hele tijd heb ik het boekje 'Koken met kleurenergie, de helende kracht van voedsel' van Anneke Coopman. Zij heeft een heel boek geschreven over koken naar de kleuren van de regenboog, of eigenlijk naar de chakra's. Elk voedingsmiddel is met een kleur, en dus met één van de zeven chakra's verbonden. (Ze gebruikt daarnaast ook wit). Elk voedingsmiddel draagt dus bij aan een bepaald chakra en daarbij aan een bepaald gebied in je leven. Bijvoorbeeld: fysieke energie, concentratie, rustgevend of vrolijkheid.


Zij maakt echter wel een andere indeling dan ik doe. Ik verzin de recepten enkel op kleur van het hoofdingrediënt (en soms is het enkel een bij-ingrediënt). Zij deelt ze in op energie van het voedingsmiddel, die dus anders kan zijn dan de kleur!

Het is een leuk boekje met een andere kijk op voeding. Voeding om te genezen. Voeding voor je chakra's. Voeding voor diepere lagen in jou. Niet alleen het fysieke wordt gevoed.

Liefs

1 opmerking:

  1. Wat leuk om zo met voeding bezig te zijn. Ook leuk voor kinderen al die kleuren-maaltijden.

    BeantwoordenVerwijderen