maandag 12 augustus 2013

Suikervrij eten - nu!

In het begin probeerde ik alles met ook maar een beetje suiker uit te bannen. Dus niet alleen de koekjes, snoep en het frisdrank, waar suiker overduidelijk in zit, maar ook de tomatensauzen, brood en andere producten met suiker. Dat is natuurlijk een veel lastigere taak.

Maar ja, ik vond het niet erg om etiketten te lezen. En langzaam leer je wel, je ontdekt wat wel kan en wat niet.

Langzaam is er een besluit gekomen over waar ik wel streng in ben en waarin niet. Want volledig suikervrij eten doe ik op dit moment niet. Maar wel grotendeels.

Wat heeft het me gebracht?
Ik ben heel blij dat ik ben gestopt met het eten van suiker! Het was voor mij echt een eerste stap op het pad naar bewust en gezond eten. Toen ik geen suiker meer binnen kreeg, verdwenen ook de energiedipjes. Ik had ook geen last meer van 'overenergie'. Dus geen hyper, overactief gevoel wat absoluut niet prettig is.

Eigenlijk vind ik het amper moeilijk om vol te houden. Nu eet ik wel pure chocolade 70%, waar dus wel een beetje rietsuiker in zit. Maar snoep, koekjes, pure suiker, frisdrank; ik heb er geen probleem mee om dat te laten staan.

Op dit moment, het afgelopen half jaar en heel af en toe daarvoor ook, kies ik er voor om af en toe wel iets met suiker te eten. Maar dan wel de superlekkere dingen! Dus een keer een ijsje, of een gebakje. En dan merk ik wel dat ik een suikerdip krijg. Maar dan kies ik er dus bewust voor om een keertje te genieten en houd ik er rekening mee. Meestal houd ik er ook rekening mee dat ik dit niet doe op een moment dat ik al moe ben, dat scheelt ook.

Nu weet ik van de meeste producten wel of er suiker of niet in zit. Dat is heel handig om te weten, bijvoorbeeld bij het doen van boodschappen. Aan de andere kant ben ik niet meer zo streng, ik weet dat er soms suiker in iets zit maar toch eet ik het. En eigenlijk merk ik er dan meestal niet zo veel van. Het moet dan wel om kleine hoeveelheden gaan.

Ik sta dus heel bewust in mijn suikerinname. Normaal eet ik het gewoon niet, alleen met uitzonderingen, als ik er echt zin in heb. Het liefste eet ik het gewoon helemaal niet, maar soms wil ik ook wel gewoon iets makkelijks..

Liefs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten