woensdag 7 augustus 2013

haaktechniek #1 - met kralen haken

Ik haak best wel veel, maar meestal zijn dat toch wel een beetje dezelfde soort steken: lossen, half vasten, vasten, half stokjes, stokjes en dubbelstokjes. Daar kun je natuurlijk al heel veel mee! Door het vrij haken kom ik geen nieuwe technieken tegen, omdat ik alles zelf verzin. En eigenlijk merk ik dat ik het al een beetje saai begin te vinden. Foei!

Ook een beetje werd ik geïnspireerd door Wieke van Keulen, die elke week een nieuwe techniek plaatst op een haakrol. Ik dacht: waarom zou ik niet elke week mezelf een nieuwe techniek leren? Dat is te overzien en leuk om te doen.

Goed, dat bedacht ik dus vorige week en eigenlijk begin ik deze week al een beetje met sjoemelen. Want ik heb mezelf deze week geen nieuwe techniek geleerd.. Oeps. Maar goed, dit is wel een techniek. En ik had al tijden geleden beloofd dat ik dit online zou zetten.

Ik maakte een ketting, die ik hier al eerder liet zien. De ketting kan trouwens ook als armband gedragen worden, dan sla je hem meerdere keren  (ongeveer 6 keer) om je pols. Om je nek kun je hem ook meerdere keren omslaan natuurlijk.

De techniek is heel simpel: gewoon alleen maar lossen haken. Maar ik zal het wat verduidelijken met wat foto's.

Wat heb je nodig?


Nylondraad. Ik heb 0,4 mm gebruikt. Iets dikker kan ook
Kralen. Voor een ketting zijn 60 (middelgrote) kralen goed. Voor een armband 8. 
Een haaknaald. Gebruik een kleine haaknaald: 3 - 3,5.
Eventueel: een knijpkraaltje voor het sluiten van de ketting. 

Hoe doe je het?

Rijg de kralen op de draad. Begin met haken, haak eerst wat lossen. Je zal merken dat je even moet wennen aan het materiaal; dit soort draad haakt heel anders dan katoen of welke andere 'normale' draad dan ook. 

Na een aantal lossen ga je de kraal mee haken. Ik heb geprobeerd dit op een foto te zetten: 


Is dat duidelijk? Als je geen kralen meehaakt, laat je ze gewoon hangen, je doet er helemaal niets mee. Wil je een kraal meehaken, dan schuif je hem helemaal naar boven, tot hij je haaknaald raakt. Dan maak je gewoon een losse. Zorg dat je dit niet te strak doet, zodat de kraal ruimte heeft, de draad er omheen moet niet te strak zitten want dan valt het niet mooi. 

Doe steeds tussen de kralen weer wat gewone lossen. Je kunt natuurlijk de ene keer veel ruimte er tussen laten en de andere keer juist weinig. Of juist evenveel ruimte. Wat mooi is, is ongeveer 3-5 lossen tussen de kralen.

Om af te hechten gebruik ik meestal een knijpkraaltje. Dat is een heel klein kraaltje wat je plat kunt knijpen met een tangetje. Ik leg meestal daarvoor of daarna ook nog een goede knoop, want ik wil geen kettingen die snel stuk gaan ;). Maar knopen maken in dit soort draad blijft lastig, omdat het zo glad is en makkelijk uit elkaar glijdt. Een knijpkraaltje (of eventueel een andere manier van sluiten) is wel zo handig dan. 

Dit is in het begin echt even wennen! Het meehaken van kralen is wennen, maar wel heel leuk. Probeer het gewoon maar eens uit als je het leuk lijkt ;). 

Liefs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten