dinsdag 9 juli 2013

Chocoladekoekjes

Een tijdje terug plaatste ik al een recept voor chocoladekoekjes, met een link naar deze site. Ik zei er bij dat ik het recept maar een klein beetje aanpaste, maar eigenlijk heb ik het recept best wel aangepast.. Het worden, denk ik ook best andere koekjes. Dus bij deze een recept voor chocoladekoekjes. Het rijstmeel geeft de koekjes een aparte structuur, ze zijn heel bros.



Ingrediënten:
25 gram chocolade
75 gram rijstmeel
37 gram boter
20 gram palmsuiker
2 el cacao

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 180°. Hak de chocolade fijn en doe ze samen met de andere ingrediënten in een kom. Meng alle ingrediënten door elkaar. Het blijft een beetje korrelig. Doe er dan 2-3 eetlepels water bij en meng. Hierdoor wordt het als het goed is een geheel.
Koel het deeg dan een tijdje (een half uur). Rol het deeg uit, bij mij lukt dat meestal niet met een deegroller, dus ik doe het gewoon met de hand; steeds stukjes meer plat duwen. Er brokkelen stukjes af, maar die kun je weer eraan plakken. Je kunt met een mes vierkantjes snijden in het deeg, zodat de koekjes later recht breken, maar dat hoeft niet per se. (Zoals je op de foto ziet, heb ik dat niet gedaan;)
Bak de koekjes 10 minuten. Laat ze goed afkoelen, terwijl ze warm zijn brokkelen ze nog enorm!

Liefs

2 opmerkingen:

  1. Als je rijstemeel mixt met ketanmeel (kleefrijstmeel), vallen ze iets minder snel uit elkaar. rijst-ketan ongeveer 60-40

    BeantwoordenVerwijderen