donderdag 4 april 2013

Perfecte pannenkoeken

Ik ben al een tijdje op zoek naar een goed recept voor glutenvrije, melkvrije pannenkoeken. De ene keer lukten ze beter dan de andere keer. Soms waren ze te droog, soms waren ze gewoon niet om te draaien. Nu heb ik een recept gevonden wat goed werkt. Ik heb het recept hier gevonden. Dit recept heb ik gebruikt, maar dan zonder cacao. Dit werkt goed, mijn versie hiervan met tips.



Ingrediënten:

- 3 eieren
- Snufje zout
- 1 cup boekweitmeel
- 2 cups rijstmelk
- Kokosolie/boter/olijfolie om in te bakken

Bereiding:

Klop de eieren los, samen met het zout. Doe hier het boekweitmeel beetje bij beetje bij. Het beste werkt het om dit door een zeef te schudden, boven de kom. Hierdoor heb je minder klontjes. Als het mengsel te dik wordt, doe je er een scheut rijstmelk bij. Dit doe je verder, tot het meel en de melk op zijn.

Het is bij dit recept de kunst om te leren aanvoelen wanneer het beslag goed is. Nu ik dit zo'n 5 keer  gebakken heb, heb ik het helemaal door. Maar ja, daarvoor..
Wat belangrijk is, is consequent zijn met het merk rijstmelk dat je gebruikt. Ze zijn namelijk zo verschillend! Ik gebruik in dit recept de rijstmelk van Vivera en dat gaat prima. Ik doe er denk ik net wat minder in dan 2 cups. De rijstmelk van Ricedream werkt ook heel goed, misschien nog wel beter dan die van Vivera.

Een belangrijke tip: laat het beslag een uurtje tot een paar uur staan. Voor mijn gevoel maakt dit echt uit, hierdoor heb ik een veel beter resultaat. Ze zijn vooral lekkerder daardoor, maar ook makkelijker te bakken.

Genoeg tips verder, de pannenkoeken bak je gewoon zoals je normaal pannenkoeken bakt. Ik maak van deze hoeveelheid beslag ongeveer 10 kleine/middelgrote pannenkoeken.

Liefs



Geen opmerkingen:

Een reactie posten