maandag 1 april 2013

Favoriete recepten van de week #4

Deze week maakte ik veel 'oude' recepten, recepten die ik al eerder gemaakt heb. Zoals: amandelcrackers, chocoladekoekjes en worteltaart. Een beetje een 'comfortweek' dus.

Wel heb ik een nieuw recept uitgevonden, wat erg goed uitpakte. Ik had nog wat pastinaak, waar ik eigenlijk pastinaakpuree mee wilde maken, maar ineens wilde ik er iets anders mee doen. Ik maakte pastinaakgratin, een aangepaste versie van hier. Het zag er niet heel fotogeniek uit, dus een foto heb ik niet;)

Hoe deed ik het?

Ik sneed 3 pastinaken* in de lengte in plakken. Deze stoofde ik in een klein laagje bouillon, tot ze een beetje gaar werden. Ondertussen maakte ik een bechamelsaus, alhoewel het die naam eigenlijk niet mag hebben. Ik gebruikte 20 gram boter, 20 gram rijstmeel en rijstmelk**. De hoeveelheid rijstmelk is even aftasten, het moet een saus worden, maar niet al te dun. Voeg hier zout en peper aan toe en eventueel andere kruiden.
Verdeel de pastinaak over een ovenschaal, en schep hier overheen de saus. Verdeel hier wat geraspte kaas overheen, naar eigen smaak. Zet dit ongeveer 15-20 minuten op 200 °C in de oven.

* Ik maakte dit voor twee personen, maar dit was te veel. Deze hoeveelheid is denk ik het beste geschikt voor drie personen. Als je dit wilt maken voor meer mensen, kun je de hoeveelheid pastinaken nemen die passend is, en de saus verdubbelen of verdriedubbelen.

** Waarom rijstmeel en rijstmelk? Ik eet op dit moment geen gluten, vandaar de rijstmeel. Deze kun je met gemak vervangen door gewoon meel. Rijstmelk koos ik omdat we geen gewone melk in huis hadden. Natuurlijk kun je ook gewone melk nemen, maar ik vond deze melk heel goed passen bij dit recept. De smaak van de saus is totaal anders dan die van een gewone bechamelsaus, maar dit past heel goed bij de pastinaak.

Liefs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten