woensdag 6 maart 2013

Zonnerotsjes

Vorige week keek ik wat rond op de website http://www.pluimes.nl/. Ik keek naar de recepten, allemaal vegetarisch, en ze zagen er heel goed uit. Allemaal originele, gezonde recepten.

Waar ik helemaal vrolijk van werd, was de naam 'zonnerotsjes', voor één van de recepten. Ik besloot dit te maken. En simpel als het is, het is heel lekker! Het doet me denken aan de lolly's die we vroeger altijd kregen bij een bezoekje aan de natuurvoedingswinkel: platte lolly's met een houten (!) stokje. Ik nam altijd drop of pepermunt (die nu niet meer bestaat ;(. Deze rotsjes lijken op de droplolly's: een soort toffee smaak. Vooral het overgebleven restje uit de pan... ;)

Het recept, hier dus gevonden, is als volgt:

2 eetl zonnepitten
2 eetl pompoenpitten
1 theel cacaopoeder
1 mespunt vanillepoeder
1 snufje zout
1-2 eetl rijstmoutstroop

Doe de pitten in een koekenpan en rooster deze lichtbruin op een laag vuur. Voeg de cacaopoeder en vanillepoeder toe en verdeel goed. Voeg de moutstroop toe en meng tot het goed plakt. Haal de pan van het vuur. Maak hoopjes met twee lepels op een bakplaat. Laat afkoelen tot lauw en vorm er bolletjes van. (met natte vingers) Verder laten afkoelen.

(Ik nam vanille-extract in plaats van vanillepoeder. Werkt net zo goed, want de alcohol verdampt toch!). 

Ik heb er geen foto van gemaakt, want het recept is absoluut niet fotogeniek! Maar dat maakt niet uit, want het is toch zo op.

De titel van het recept heeft me wel geïnspireerd. Er zijn vast nog veel meer recepten met zo'n mooie titel te verzinnen, waardoor het gerecht toch net iets leuker is dan anders. (Zeg nou zelf; 'zadenrotsjes' 'notenrotsjes' of iets in die trant, klinkt toch veel minder mooi;)

Op naar een recept dat 'maanlanding' of 'maneschijn' heet. Er zitten al ideeën in mijn hoofd. 

Liefs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten